शुक्लाम्बरधरम् विष्णुम् शशिवर्णम् चतुर्भुजम्|
प्रसन्नवदनम् ध्यायेत् सर्व विघ्नोपशान्तये||
श्रीगुरुभ्योनमः
महॆश्वरि महामंत्रकूटत्रय कळॆबरॆ।
कादिविद्याक्षरश्रॆणिमुशन्तस्त्वा हवामहॆ ॥ (Tripurasundari Vedapada Stavam – 59)
यंत्रम् मन्त्रमयम् प्रॊक्तम् दॆवता मन्त्ररूपिणी Mantra, yantra and tantra are inseparable representations of any deity. We have seen the Panchadasi mantra related three namas in the previous post. In this post, we try to understand the pith of the next two namas, mula-mantraatmika and mula-kutatraya-kalebara.
यथा हि सर्वतत्त्वमय शरीरस्य विभक्त त्वगादिसन्तानतन् त्रितयस्य तदा विभागप्रकाशविमर्श विश्रांतिधाम हृदयपदमुच्यतॆ – तथैव भगवतॊ भैरवनाथस्य तदिदम् विभक्ततत्त्वभुवनादिमयम् विश्वरूपम् परामर्शसारम्; पञ्चाशद्वर्णमयम् शरीरम् तस्य तदविभाग परामर्शसारमिदम् हृदयम्। (Para Trisika Laghu Vrittih – 9th verse Vimarsa)
The gross form is made up of five fundamental and subtle elements. The Supreme Consciousness shining in the heart of the beings is not different from the beings. In a similar way, the mantra that shines in the heart of Lord Bhairavanatha made up of 56 letters, is not different from Bhairavanatha.
अथा व्याहृतम् वा इदमासीत् स सत्यम् प्रजापतिस्तपस्तप्त्वानुव्याहरद् भूर्भुव स्स्वरित्यैष्यैवास्य प्रजापतॆः स्थविरुस्था तनुर्या … (Maitryupanishad – 6.6)
Bhuh, Bhuvah and Suvah, the three worlds/lokas created through penance during the speechless state (silence) is the gross body of the Prajapati.
ऋग्भिरॆतम् यजुर्भिरन्तरिक्षम् सामभिर्यत्तत्कवयॊ वॆदयन्तॆ (Pasnopanishad– 5)
श्रीचक्रम्शिवयॊर्वपुः The Srichakra, symbolic of tripuras/three parts/kutas, is the body of Siva and Sakti in unison.
Thus, the way a gross body is one with inner Supreme Consciousness, Sri chakra and Panchadasi mantra are inseparable. Vagdevatas eulogized Amma’s graphical form, namely the Sri yantra in the nama Mulakutatraya-kalebara, while the inseparable heart, the Mulamantra, Panchadasi mantra, in the nama, Mulamantratmika. The Sri chakra, symbolic of tripuras/tri-kutas is Amma’s body with Panchadasi mantra as Her heart.
Praying Sri Vidya rupini,
श्रीमात्रेनमः
No comments:
Post a Comment